14.05.2014

Parmak emmekten vazgeçirmek mi?

Resimlerden fark ettiğin gibi Luka parmak emiyor. Her anne gibi ben de parmak emmek ve emzik hakkında çok mürekkep yaladım. Parmak yerine emziğe mi alıştırsak mı diye düşündüm bir ara. Çünkü Luka doğar doğmaz parmak emdi. Bu, tam olarak doğru değil. Doğum öncesi rutin kontrollerinden bir tanesinde Luka'nın parmağını ağzına sokmaya çalıştığını ultrasonda görmüştük. O kadar hevesliydi yani!

İki yaşına kadar bir sorun oluşturmadığını ama ondan uzun emmenin çocuğun diş yapısını olumsuz etkileyeceğini biliyorum tabi ki. Öyle iyi biliyorum ki! Ben de parmak emen bir çocuktum ve 13 yaşındayken ortodontist tedavi başlayana kadar da emdim. Annem beni vazgeçirmeye çalışmış ama hiç birşey işe yaramamış. Parmağım inceldi mi? Yamuldu mu? Hayır. Diğerleri arasında fark yok diyebilirim.

Herhalde bu yüzden Luka'yı parmak emmekten vazgeçirmeyi hiç düşünmedim. Çünkü parmak emmek uykuya dalmaya yardımcı olan bir alışkanlığının yanı sıra psikolojik yönü olan bir davranış. Parmak emerek Luka kendini rahatlatıyor, sakinleştiriyor. Bunu çok gözledim. İlk başta tanımadığı veya bilmediği dünyada herşeyi yeni yeni keşfederken ağzındaki parmak asla eksik olmadı. Büyüyünce Luka'nın parmak emdiğini ancak bilmediği durumlarda ve heyecanlanınca gördüm. Tam azaldı derken anaokuluna başladı ve doğal olarak daha fazla emdi. Ama anaokuluna alışınca orada da gündüz emmemeye başlamış.

Luka bir ay sonra dört yaşında olacak. Artık heyecanlı anlar hariç sadece gece uykuya dalmak için parmak emmiyor. Uyurken emmiyor.

Onu vazgeçirmek için çok şey deneyebilirdim. Ama yapmadım. Dediğim gibi psikolojik bir ihtiyaçtan dolayı emdiğini düşünüyorum. Bunu engeleyerek hiç bilmediğim etkilere neden olabileceğimi düşündüm. Emmesine izin vererek neye neden olacağımı biliyorum ama, üstelik nasıl düzeltebileceğimi de. Tamam, ortodontist tedaviden de etkilenir çocuk, ama bunun etkileyişi emmesini engelleyerek yaratabileceğim bilmediğim bir travmadan daha iyi diye düşündüm. Bilmiyorum, belki abartılı düşündüm ama bu konudaki içgüdülerime güvenmeye seçtim.

Artık hemen hemen sadece bir alışkanlık olarak kaldığını görüyorum ve onunla bir kere konuştum. Gece parmak emmeden uyumaya çalıştı, ancak bunu yapamayacağını söyledi. Baskı yapmayacağım. Tıpkı bezlere veda etmek gibi ona güveneceğim. Hazır olunca bırakacaktır. Ama şöyle anlaştık; gündüz parmak emdiğini görünce ona söylüyorum. Parmağını ağzından çıkartıp çıkartmamak onun kararı yine de, ama genelde gülümseyip çıkartıyor. Yolumuzda yavaş yavaş ilerleyeceğiz demek ki...

------------------------------
Hayatımda çok zevk aldığım şeylerin arasında bu blogum, Alternatif Anne, Martı Dergisi ve Radikal Blogdaki yazılarım geliyor. Bunun dışında beğendiğim veya paylaşmaya değer gördüğüm her şeyi başta Facebook hesabımdan takip edebilirsin.

Facebook: Xlargeaile veya ben
Google+ sayfamız: 
Xlargeaile
Twitter: 
@xlargeaile
Instagram: 
@xlargeaile
Pinterest: 
xlargeaile

2 yorum:

  1. Merhaba
    Ben de çok engellememek gerektiğini düşünmekle birlikte için için acaba dişleri çarpık olur mu, psikolojik olarak etkilenir mi diye düşünüp duran bir anneyim. Bizim sorunumuz emzik, doğuştan beri kullansaydı aslında içim daha rahat olurdu ama kızım 2 yaşında televizyondaki çizgi filmden görerek kendi isteğiyle bilinçli olarak başladı emziğe. Ve her ilk ağzına aldığında da gelip koynuma giriyor. Memeden 18 aylık iken kesmiştim artık sıkıntı olduğu için ve beni çok şaşırtarak bir günde vaz geçmişti ama demek içinde kalmış bebeğimin ki emzik ve anne koynu ikilisini kullanıyor :)

    YanıtlaSil
  2. Bizim de parmak emme durumumuz var. Oğlum, 6 aylıkken, ben işe başladıktan sonra parmak emmeye başladı. (Ondan önce de videolara bakıyorum da, parmak emmeye meraklıymış. Net olarak parmak emmeişse de uğraşmış sanki.) O zamandan beri parmağı ve o, kadim dostlar. Gerek hijyenik olarak, gerek ağız yapısı, gerek de davranış olarak sıkıntılı bir durum ama bıraktırmak çok zor.
    Oğlum, 4 durumda parmak emiyor; Uykusu geldiğinde, çok acıktığında (artık acıktığını söylüyor ama bazen söylemediğinde hırsla parmak emdiğinden anlıyorum), bir şeye çok konsantre olup öğrenmeye çalıştığında ve gerildiğinde. Ben de üzerine gitmiyorum ama duyduğum kadarıyla 3 yaş itibariyle bıraktırmaya çalışmak lazımmış. Neyin tam olarak doğru olduğunu bilmiyorum. Nasıl bıraktırabilirim, hiç bir fikrim yok. Sizin gibi ben de akışına bıraktım. Her geçen gün birbirimizi daha iyi anlar hale geliyoruz. Bu parmak emme durumunu da zaman içinde konuşa konuşa hallederiz diye umuyorum.

    YanıtlaSil