12.05.2014

"Çocuğum önyargılı olmasın!" diyorsanız...

Önyargılar insanları sınıflandırır, basmakalıp yargıları oluşturur. Karşısındakinde aşağılık duygusu oluşturduğu gibi önyargılı kişiye üstünlük hissi verir. İnsanlar arasında uzaklık duygusu ve sonra düşmanlık duygusu yaratır. Hangi anne-baba bunu çocuğu için ister ki? Ancak önyargılar bir şekilde oluşuyor. Daha da önemlisi onları azaltmak için çok fazla vaktimiz yok. Zira 10 yaşından sonra kalıcı olma ihtimali çok yüksek!


Başta ırkçılık olmak üzere önyargılar benim için hep önemli bir konu olmuştur. Bir Alman olarak bu konuda korkunç bir tarihe sahip olan bir ülkeden gelmem tabi ki başlıca faktör. Farklı bir ülkede, farklı din ve kültüre ait olan bir ülkede yaşamama rağmen hiç beklemediğim bir önyargıyla karşılanmıştım. Alman olduğum için benimle tanışmak, konuşmak istemeyen Avrupalıları gördüm. Bir toplantıda sohbetin arasında “nerelisin bu arada” sorusuna “Almanım” dediğimde “hıı.. ya benim aslında işim var şuanda, sonra görüşürüz” deyip benimle bir daha konuşmayanı gördüğüm gibi bir partiye bir Almanın geleceğini duyan İsrailli kız o halde katılmayacağını belirttiğini de biliyorum. Ben bunlara hep şaşkınlıkla baktım. Bunlar tabi ki sadece çarpıcı birer örnek, hayatımız önyargılarla dolu aslında. Maalesef! Peki, ırk, din, cinsel tercih veya cinsiyetlerle ilgili önyargıları ne zaman ve nasıl oluşuyor? 

Önyargı nasıl oluşur?

Tabi ki hiçbir anne-baba çocukların düşmanlık duygusunu beslemesini istemez. Yine de tüm önyargıların temeli başta anne-baba olmak üzere ailede atılıyor. Bir önyargı ilerideki yaşlarda farklı şekilde de oluşabilir tabi ki, ancak en başta çocuklar bunu sosyalleşme süresince öğrenir. Anne-babanın bilinçli veya bilinçsiz başkasını yargılarken ya da hakkında konuşurken çocukların kulak misafiri olmaları yeterli. Sonra öğretmenlerin önyargıları da çocuklarımıza yansıyor. Arkadaşları ve medya da önemli bir rol oynuyor ayrıca. 

Yazının devamı ve British Journal of Developmental Psychology dergisinde 28 Şubat 2014’te yayımlanan araştırmayla ilgili detayları Alternatif Anne'de okuyabilirsin.  

Alternatif Anne'de yayımlanan diğer yazılarıma buradan ulaşabilirsin. 

------------------------------
Hayatımda çok zevk aldığım şeylerin arasında bu blogum, Alternatif Anne, Martı Dergisi ve Radikal Blogdaki yazılarım geliyor. Bunun dışında beğendiğim veya paylaşmaya değer gördüğüm her şeyi başta Facebook hesabımdan takip edebilirsin.
Facebook: Xlargeaile veya ben
Google+ sayfamız: 
Xlargeaile
Twitter: @xlargeaile
Instagram: @xlargeaile
Pinterest: xlargeaile

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder