15.03.2013

Stresle başa çıkmanın yolu – otojen gevşeme


Son iki yılda otojen gevşeme egzersizi çok yaptım. Sabah, öğlen, akşam olmak üzere 5şer dakika bana yetiyordu. Evdeki bitmez gürültü, çocuklarımın kavgaları, beni sinirlendirmeleri, arka arkaya yaşadığımız iki yaş sendromları, yani sinirlerim tepede olduğu zamanlarla bu şekilde başa çıktım. Sakinleşmeme ve güç toplamama çok yardımcı olan bir yöntem. Herkese tavsiye ederim!
Otojen gevşemeyi annemden biliyorum. Ben henüz 7 yaşındayken annem her gün bunu yapıyordu. Ben de merak edip yanına yatardım ve onunla birlikte bu egzersizi yapardım. Tabi ki o günlerde bunun ne işe yaradığını bilmediğim gibi doğru da yapmıyordum. Benim için sadece bir oyundu. Ancak otojen gevşemeye bir şekilde o yıllarda ilk adımı atmıştım. İlerideki senelerde otojen gevşeme egzersizi uyumak için kullandığım bir yöntem oldu. Uyku bir türlü gözüme girmeyince yatakta bu egzersizi yapıyordum ve on dakika geçmeden uyumuş olurdum.

Leon ve Luka dünyaya geldikten sonra 1,5 – 2 yıllık bir süreç bizim için çok stresliydi. Çocuklara haksız yere bağırmak doğru değildi. Bir şekilde sakinleşmem gerekiyordu. O zaman yine otojen gevşeme aklıma geldi. Yıllar olmuştu onu son yapalı. Artık başka bulgular elde edilmişti ve günde bir kere 20 dakika yerine 2-3 kere 3-5 dakika çok daha verimli olduğu söyleniyordu. Bu da işime geliyordu! Ben sabah, öğlen, akşam ya da ne zaman sinirlenmeye başladıysam bu kısa egzersizi yapıyordum. İnanılmaz işe yarıyordu! Daha yaparken nasıl gevşediğimi hissedebiliyordum. Gevşemekle birlikte sakin olmaya başlayıp her şeyi unutuyordum. Kendimi şarjı doldurulan pil gibi hissediyordum. Egzersizin ardından şarjım doldurulmuştu ve ben birkaç saat çocuklarımla sakin kalarak geçirebiliyordum.

Sinirli bir yapıda olan ya da çocuklara haksız yere sinirlendiğini veya sadece biraz rahatlaması gerektiğini düşünen herkese tavsiye ederim.

Peki, bu otojenik gevşeme nasıl yapılır?

Wilhelm Reich ve H.S. Schultz'un çalışmalarına dayanan otojen gevşeme egzersizi, kendi kendine telkin cümlelerinin de yardımıyla insana gevşeme çalışması öğretiyor. Yapılan araştırmalar, metodun başarılı olduğunu kanıtlamıştır. Egzersiz sayesinde çok kısa sürede rahatlayabilir ve güç toplayabilirsin.

Egzersizin adımlarından korkmaya gerek yok. Yatakta ya da rahat bir kolluklu koltukta bu egzersiz kolayca yapılabilir. Benim, tekniğe hakim olduğum için sadece ağırlık ve ısı egzersizi yapmam yeterli oluyor mesela. Bence birileri hızlı, başkaları yavaş öğreniyor bu egzersizi. Egzersizi başarılı yaptığın anda bunu hissederek fark ediyorsun. Ardından rahatlamak ve güç toplamak için ne kadar egzersiz yapman gerektiğini kendin kolayca bulacaksın. Egzersizlerin sonunda geri alma förmülünü uygulamayı lütfen unutma. Aksi halde uzun bir süre uyku sersemi dolaşacaksın.

Buraya bazı linkler koydum. Onlarda daha fazla bilgi ve egzersizlerin tam olarak nasıl yapıldığını, neleri yapman gerektiğini anlatıyor. Ya da ilgili kitabı da alabilirsin. 

Otojen Gevşeme Egzersizi, Prof. Dr. Med. Dietrich Lang, ISBN: 978-975-256-209-7


4 yorum:

  1. Merhaba size bir kaç soru olacak kitap ile ilgili kitapta egzersizlerin sabah öğle ve akşam 2 dakika yapılması gerektiğinden bahsediliyor ve mesela ağırlık egzersizinde

    1.Ben sakinim
    2.Kolum çok ağır

    gibi telkinleri içimizden söylememiz gerektiği söyleniyor. Benim anlamadığm nokta 1 dakika ben sakinim daha sonra 1 dakika kolum çok ağırmı denilecek yoksa 2 dakika boyunca 1 ve 2 tekrarlancakmı siz nasıl uyguluyorsunuz cevaplarsanız sevinirim iyi çalışmalar.

    YanıtlaSil
  2. Evet, sessizce içinizden yavaşça söylüyorsunuz, önce yaklaşık 1 dak. "ben sakinim" ardından veya kendinizi sakin hissettiğinizde 1 dak. boyunca "kolum çok ağır". Kolunuzun gitgide ağırlaştığını hissedeceksiniz :)

    YanıtlaSil
  3. Paylastiginiz linkleri goremedim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de göremiyorum şimdi... Nedeni anlayamadım ama

      Sil