28.02.2013

Vejetaryen anne olmak


Leon’a hamile kaldığımda bir konuda karar vermem gerekiyordu. Ben 15 yaşımdan beri vejetaryenim, ya çocuklarım ne olacak? 25 yıldır et pişirmedim balık yendiğinde masada duramadım. Çocuklarım benim gibi büyümeli mi yoksa ben onlar için bunları pişirmeli miyim?

Vejetaryen olduğumdan beri eti kesen bir bıçağı kullanmam, et yenen tabaktan yemek yemem, etin pişirildiği tavayı kullanmam diyen bir insan değilim. Birçok vejetaryenin bunu yaptığını biliyorum, ama ben bunun militan bir yaklaşım olduğunu düşünüyorum. Ben hiçbir konuda militan olmak istemem.
Ben irade özgürlüğüme önem verirsem başkalarına da bu hakkı tanımalıyım. Ben engellenmek istemiyorsam başkalarını da engellememin doğru olmadığını savunan bir insanım. Örneğin, sigara içerken içmeyenlere saygı duyduğum gibi artık sigara içmeyen bir kişi olarak içenlere de saygı duyarım. Ben kendi doğrularımı yaşarım ancak kimseyi yaşatmam. Herkes doğrularını kendi bulmak zorundadır bence.

Felsefem buysa çocuklarım için de bunların geçerli olması gerektiği kanaatine vardım. Yani et yeyip yememelerine bir gün kendileri karar vermek zorundalar. Bu kararı onlar için vermemin yanlış olduğuna inanıyorum. Hele bu yaştaki çocuk vejetaryenliğe neden olan düşünceleri ve gerçekleri zaten anlamaz ya da anlatmak için henüz çok küçüktür.

Bu yüzden et yiyen çocukların vejetaryen annesi olmaya karar verdim. Bugüne kadar Leon ve Luka niye et, salam, sosis, balık ya da bayıldıkları kanadı yemediğimi sormadılar. Böyle şeyleri yemememi normal karşılıyorlar. Ama bunun nedenin ne olduğunu merak etmediler henüz. Peki, ben onlara nasıl etli yemekler yaparım? Yapmıyorum. Bahçede her şey serbest. Eşim onlara dışarıda balık yapar, kanat ta. Mutfağımızda kanat veya köfte de yapılıyor, ancak genelde ben yapmıyorum. Çünkü her türlü eti ellemeye çok meraklı değilim… Eşim hepsini hazırlayıp donduruyor. Ama o yokken çocuklar köfte istiyorsa, dondurucudan çıkartıp tavaya atarım. Anneler çocukları için her şey yapar işte…

Bu yazıya aldığım tepkilerle ilgili yazımı burada okuyabilirsiniz.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder